Gruppträning

Cardio mix                                                                                                                                                     Kreativ, utvecklande och energifull konditionsträning på Cardio-maskiner. Känslan i Cardio mix är glad, energifull och peppande. Tempot är högt, det känns svettigt och ösigt. Träningsintensiteten är tillåtande, det finns möjlighet att träna på sin egen nivå, både köra lite lugnare och att utmana rejält. Teamkänslan och energin känns i gruppen. Variationen i upplägget ger inspiration till att träningspasset känns spännande, kanske lite överraskande och lekfullt. Ett Cardio mix-pass består av en uppvärmning, intervalldel och en avslutning. Intervalldelen består av en, eller flera, moduler. Varje modul består av en typ av intervall.

Cirkelfys
Funktionell sportig träning i stationer
Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettelbells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. 

Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll.

Core
Funktionell träning med fokus på bålstabilitet
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.

Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t.ex. spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande.

Core Mamma (Vissa perioder)
Träning efter graviditeten
Lågintensivt komigång-pass. Tyngdpunkten ligger på styrka, stabilitet, balans och bäckenbotten-träning. Passet har inget avsnitt för konditions-träning, så komplettera gärna med promenader eller annan konditionsinriktad gruppträning.
Till Core mamma-passen får också de små följa med.

Föranmälan krävs, två kurstillfällen:
(Datum meddelas inför varje start)

Core/Spin
Vi har kombinerat passen Core och Spinning. Du får maximal effekt av båda passen. Core ligger först för att du ska orka med de mer koncentriationskrävande delarna så att du inte blir för trött. Spinningen ger dig en allmänt skön trötthetskänsla och en bra avslutande konditionsdel efter Core.

Coredelen är ca 40 minuter följt av ca 35 minuters Spinning. Den som bara vill delta i de olika delarna separat kan göra det. På spinningen är deltagandet i mån av plats. I kombipasset Core/Spin ingår inte nedvarvning och stretch i Coredelen. Avsluta passet med nedvarvning och stretch på jympapasset i stora hallen om du väljer att inte vara med på Spinning.

Dans
Showa loss med steg och dansstilar
Här blandas disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt.
Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Vältränad eller inte, alla kan hänga på och göra danspasset till sitt eget.

Ingår inte i passutbudet under HT-2017 – Dans Fuego  
Ösigt och hett med latinska rytmer. Dans fuego är inspirerat av latinsk musik, latinska rytmer och dansuttryck. Det är lekfullt, det är fritt och kräver ingen exakthet. Stilarna kan vara salsa, mambo, rumba, flamenco, cumbia, samba. Härma, släpp loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra danspasset till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Dans Fusion
Här blandas olika stilar, t ex disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset.Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Enkeljympa
Jympa med enkla rörelser och mycket glädje!
Enkeljympan vänder sig till personer med intellektuellt funktionshinder, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar på sitt sätt och utifrån sina egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap.

Familjefys
Familjefys är fyspasset som bjuder in både barn och vuxna att träna tillsammans. Passet riktar sig till barn 6-12 år och är upplagt i cirkelform där det finns utrymme för lekfullhet men också möjlighet att anpassa träningen så att den blir utmanande även för de vuxna.

Passet är inspirerat av Cirkelfys och upplagt i en cirkel med flera olika övningar per varv. Det är lekfulla övningar och kan till exempel bestå av hopprep, gå skottkärra, plankduell eller ålning.

Familjelek
Lekfull jympa – Spring, hopp och lek till glad musik för barn 2-6 år tillsammans med vuxna.

Flex
Är du igång med träningen? Vill du öka din funktionella rörlighet, optimera din styrke- och konditionsträning och minska skaderisken? Då är Flex ett pass för dig!

Flex är atletisk och fokuserad rörlighetsträning för hela kroppen. Flexpasset har en suggestiv fyskaraktär och du får sträcka ut dina muskler i dynamiska rörelser. Du tränar din rörlighet och stabilitet i komplexa övningar i ett kraftfullt flöde och du får även bonusträning för din coremuskulatur.

Flex passar dig som är träningsvan, har god kroppsmedvetenhet och vill öka din rörlighet. Vi tränar fokuserade och komplexa rörlighetsövningar där det finns möjlighet att både utmana mer och mindre i de olika övningarna.

Flex/soft
Besrkivning Flex soft är ett fokuserat och lugnt pass där vi mjukar upp och tränar rörlighet med extra hänsyn till kroppen. Flex är också perfekt rörlighetsträning för dig som är extra stel. Vi utgår från utvalda övningar för hela kroppen och strävar efter kroppsmedvetenhet. Vi utvecklar även stabilitet och balans.

IntervallFlex
Tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet
Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade. IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Junior
Juniorjympa är ösiga, fartfyllda pass där kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka, kondition, balans, hållning, böj, sträck och vrid tränas i kul övningar. Grupperna är blandade och rymmer rörelsevana och ovana, lugna och stojiga, blyga och oblyga – precis som det ska vara! Här är inte träningseffekten av enskilda övningar det viktigaste, utan det absolut viktigaste är att det upplevs lustfyllt och positivt att röra sig och vara igång med kroppen. I Friskis&Svettis jympa för barn försöker vi ta vara på och stärka barns naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Det viktiga är att barnen har kul och att de rör sig. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig. Roligt, spännande, lekfullt, omväxlande och till bra musik, beskriver väl vår jympa för barn.

Passen är kortare än vanliga jympapass och har ett omväxlande upplägg som liknar ungas sätt att växla mellan fullt ös och vila. Juniorjympan vänder sig till barn 7-12 år.

Jympa Bas
Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa Medel
Högre tempo och en del hopp.
Passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Effektivt och varierat.

Jympa Medel/Station
Jympa med styrketräning i stationer. Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds med en skön uppvärmning, respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner igen från vår klassiska jympa. Däremot har mittdelen en annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer med redskap som brädor, medicinbollar och gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station. Även om Station är vår mest styrkeinriktade jympa, så får du fortfarande allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är 75 minuter långt.

Jympa Special
Jympa Special är en variant av Jympa soft där vi använder en stol som redskap. Varierad musik ger energi och känslan, allsidig träning får du på köpet. I passet används stolen aktivt dels för att möjliggöra rörelser men också som stöd för den som behöver i stående positioner. Vissa delar gör du även sittande som t ex. styrka och rörlighet/avspänning/vila. Passet passat i första hand dig som är äldre, men även t. ex knä- eller höftopererade personer eller dig som har en nedsatt balansförmåga. Precis som inom all Jympa ska det gå lätt att ta i mer eller mindre och göra passet till sitt eget.

Power Hour
Känslan är idrott, power och energi – ett träningsparty. Det är rakt, teknikenkelt och lättillgängligt. Passet är en riktig genomkörare utan krusiduller där vi använder medicinboll som redskap i flera övningar. En allround träning med tydliga inslag av uthållig styrketräning och kondition men också av explosivitet.

Skivstång
Ett rent styrkepass
Vi använder brädor, skivstång och lösa vikter. Effektiv styrketräning som ger uthållighet samt stabilitets- och hållningsträning. Du väljer själv belastning.

Soft
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik. Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna.

Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar. Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning.

Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

Spin Giro4

Spin Giro4 är framtaget i samarbete med holländska cykellandslagets tränare Mattias Reck och har stort prestationsfokus. Passet riktar sig till dig som är mycket van både vid cykling och hård träning. Kanske satsar du mot Vätternrundan eller något annat cykellopp?

Spin Intervall
Tuff konditionsträning i intervallform. Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen. I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i tre varianter: Långa, Pyramid och Korta

Spinning
Konditionsträning på cykel
Spinning är skonsamt för leder och muskler och träningen är enkel, samtidigt som du kan träna och utmana din kondition för fullt. Du stärker muskulaturen i lår och vader och med rätt teknik tränar du också övriga muskler. Du bestämmer belastningen, motståndet själv. Peppande musik och drivande ledare får dig att orka. Finns på bas- och medelnivå.

Spin puls
Spinning med direkt feedback på din träning. Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen hjärtfrekvens. Ihop med din upplevelse av ansträngning kan du hitta din individuella träningsnivå. Finns på flera olika pass där “puls” ingår i namnet. Du får låna pulsband av oss på plats.
Ibland erbjuder vi även intensiteter som inte ingår i vårt utbud, extra tillfällen som är utanför vårt schema.

Station Soft
Jympa med betoning på enkel styrketräning i stationer. Vi tränar främst uthållig styrka med enkla redskap, därefter kondition och rörlighet på ett stimulerande och skonsamt sätt med kroppen som belastning.

Vi tränar till musik och ledaren sätter sin personliga prägel på passet. Här erbjuds rejäl, tillåtande träning utan hopp i ett tempo du hinner med. Jympan utmanar även din stabilitet, balans och koordinationsförmåga.

Yoga
Lugnt och meditativt
Enkla och trygga yogaövningar för andning, rörlighet, styrka och balans ger ett lugnt och meditativt pass. En upplevelse där prestationskraven uteblir och närvaro och stillhet infinner sig. Med övningar som i ett lugnt tempo leder fram till förbättrad koncentration, ökad medvetenhet och inre ro. Du behöver inte ha tränat yoga innan.
Se även Frågor och svar om Yoga


Ni kan själv läsa om passen på Friskis&Svettis Riks. Vi meddelar er via Facebook och i bokningssystemet på hemsidan när vi sätter in extra pass.

Du kan alltid fråga oss om du undrar något om vårt utbud!